2019. december 22., vasárnap

Árva vára

 2019 december 22.

 Árva vára

A sóbányai túra után elindultunk Szlovákiába,


hogy megnézzük Árva várát.


A vár csak idegenvezetéssel látogatható. Természetesen, nincsen magyar nyelvű vezetés, hanem csak angol, amit a velünk lévő idegenvezető fordított magyarra. Elég érdekes megoldás, egy hajdani magyar területen, magyar tulajdonban lévő műemléknél.


 

Mikor megláttam a fölénk magasodó szikla tetején levő várat, azt mondtam, hogy én oda? Soha! Aztán csak felmentem, és még a váron belül is sokszor éreztem azt, én nem vagyok eszemen, ha felmászok.

 



A vár  az Árva folyó mellett, egy 112 méterre magasodó meredek sziklaszirten található.A várat nagy valószínűséggel a tatárjárás után építették, először 1267-ben említik oklevélben, ekkortól lesz királyi vár. Az évtizedek során sokszor cserélt gazdát, 1556-tól került a Thurzó család birtokába, hosszabb-rövidebb kihagyásokkal meg is tartották, majd a férfiág kihaltával váltották egymást a tulajdonosok.

1800-ban leégett.

1868-ban az új igazgató, Zichy Ödön (Edmund) a mai Szlovákia területén az egyik első múzeumot alapította meg a várban. A múzeum gyűjteményeit a nyilvánosság előtt is megnyitotta, a gyűjtemény első katalógusait pedig a `90-es években adta ki.

A Zichyk után 1894-1896 között Esterházy Pál igazgatta Árva várát.

Utóda, Pálffy József (1896–1919) között felújította és restaurálta az épületegyüttest, önzetlenül renováltatta az összes épületet. Nagy munkálatok során a vár jelentősen megváltozott, különösen a belseje. 


Akkor lássuk a várat magát, a vár szabálytalan alaprajzú, belső tornyai három szinten emelkednek.



A kiállítási termek





A székek támláján a nemesi családok címerei láthatók







ÉÉÉÉÉs akkor menjünk magasabbra


nem vagyok normális, viszont remek a kilátás







Elvetemült tetőfedőknek való munka


Hamar beesteledett, csak december van,

így aztán búcsút intettünk a várnak és elindultunk haza.







https://slovakia.travel/hu/arva-vara

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése