2019. december 20., péntek

Lengyelország, Zakopane

2019 december 20.

Zakopane

Ebben az évben is kirándultunk advent idején. Most három napra mentünk, Krakkó miatt választottuk ezt az utat. Többször jártam már Lengyelországban, de Krakkó valahogy mindig kimaradt.

Zakopane volt az első állomás.

Fura volt egy sí központ hó nélkül, de nem ez, az első eset. Szóval síléces emberekkel nem találkoztunk csak  sétálókkal, és nem is volt tömeg.

Először felmentünk a siklóval a Gubalówkára, a hegy 1123 méter magas, ahol még a hóágyú is félre volt tolva, kicsit sétáltunk, de annyi idő nem volt, hogy bármelyik turistaúton elinduljunk kirándulni, így hamar lementünk a városba a siklóval

A sikló egyvágányú pályával és egy kitérővel rendelkezik, ahol a le és lemenő szerelvények találkoznak. Lemehettünk volna gyalog is, de először is lusták vagyunk, másodszor nem voltunk túrához öltözve és bizony láttuk, ahogyan kapaszkodva mentek a sáros csúszós úton a bátrabbak. Az 1938-ban megnyitott sikló adatai:

Alsó állomás: Zakopane, piac

Felső állomás: Gubalówka – 1123 m

A pálya teljes hossza: 1298 m

Szintkülönbség: 300 méter

Menetidő: 3.5 perc

Sikló a Gubalowkán
A kocsik korszerűek, de mindenki legelöl akar állni, természetesen mi is.

Leérve, kicsit sétáltunk a piacon, vettünk sajtot, ebédeltünk egy kis kifőzdében, majd körülnéztünk a városban.

Kościół Matki Bożej Częstochowskiej w Zakopanem

A Zakopane-i Częstochowai Miasszonyunk temploma - egy történelmi keresztény templom, amelyet "régi templomnak"  is neveznek,1847-ben épült.

Vörösfenyőből készült kis templomot a zakopanei birtok tulajdonosa, Klementyna Homolacs finanszírozta . A munkát egy tapasztalt helyi ács, Sebastian Gąsienica-Sobczak végezte . A templomot alapítója tiszteletére Szent Kelemennek szentelték . Az 1850–1851-es években a templomot kibővítették és tornyot építettek hozzá.

A favázas templom sokszögű kápolnából és kétrészes hajóból áll.  A sekrestye a kápolna mellett van , és a hajó csatlakozik a tornáchoz.  A tetőt zsindely borítja,a  főoltár és a mellékoltárok a 19. század második feléből származnak, és Wojciech Kułach-Wawrzyniecok népi szobrász készítette.

A főoltárban található a Częstochowai Szűzanya festményének másolata , aki az 1930-as évek óta a templom védnöke. A belső teret, népi szentek szobrai és festmények  díszítik.

A templom mellett van a régi temető

Cmentarz Zasłużonych na Pęksowym Brzyzku w Zakopanem

A temetőt 1851-ben hozták létre. A temető neve a föld adományozójának, Jan Pęksa nevéből származik . A felvidéki dialektusban a "brzyz" ("brzyzek") egy patak melletti sziklát jelen, nevezik régi vagy érdemesek temetőjének is. A temető kapuját Stanisław Witkiewicz tervezte . A fallal körül vett régi temetőben,  górál faragású faszobros síremlékek alatt nyugszanak azok a kiváló emberek, akik a lengyel Tátra feltárásában, fejlesztésében érdemeket szereztek: a Tátrát felfedező Tytus Chałubiński, a mesélő Jan Krzeptowski, "Sabała ", a neogórál építészetet megteremtő Stanisław Witkiewicz , és még sokan mások.

Még egy kicsit sétálgattunk a fő utcán, azért még egy cukrázdába is betértünk,

majd indultunk tovább Krakkóba, ahol a városközponttól nem túl messze egy kollégiumban volt a szállásunk. Tiszta volt, rendezett, a célnak tökéletesen megfelelt.