2011. szeptember 25., vasárnap

A vonatok

A vonatok egy külön fejezetet érdemelnek.
A vonatokat itt kerestük ki.
http://www.chinatrainguide.com/resource.html
Vonatjegyet lehet venni a pályaudvarokon ( Tikett Office), a szállodákban ez + 30 yuan egységesen a vonatjegy árától függetlenül, valamint a városokban is vannak jegyirodák ezekben csak +5 yuant kell fizetni. Mindenképpen érdemes előre kikeresni az interneten a vonatokat, ( itt fel van tüntetve a vonat betűjele, száma, indulási és célállomása, a menetidő hossza és a menetjegyek ára is) amelyekkel utazni akarunk, még akkor is ha a kínai nyelvet tökéletesen beszéljük. ( ha meg nem akkor végképp, ez esetben elég a vonat betűjelét és számát az ablak túlfelén ülőnek az orra alá dugni). Készpénzzel készüljünk, a kártyás fizetés csak a kínai bankkártyával megy ( már ha megy). A bescannelt jegyeken látni, hogy minden lényeges információt tartalmaznak. Számítsunk arra is, ha át kell szállni másik vonatra, nem biztos hogy kapunk rá jegyet vagy csak nagyon rossz helyre. ( pl 3-dik emelet a fekvőhelyeknél) Olyan érzésem volt, hogy kvóták vannak az eladási helyeken a vonatjegyekből, azt ha az elfogyott akkor annyi. Ez esetben az a tanácsom, hogy az átszállás helyén vegyünk a tovább útra jegyet, ( ha késik a vonat akkor pechünk van), mi szerencsésen abszolváltuk ezt a megoldást.

Minden vonatnak van száma és betűjele, kivéve amelyiknek nincs.
A legjobb a G jelű ilyen a ShangHai-Peking között közlekedő szupervonat, és gondolom ugyan ilyen jele van a Peking-Lhassa magasvasútnak is, amit most adtak át. Ezek egy teljesen külön pályán közlekednek, sehol nem keresztezi semmi az útjukat.
A következő a D jelű, ez is magasvasút, csak ennek van több megállója is, gondolom a nagyobb városokban. Ezek nem annyira drágák, de az átlag sebességük 200 km/ óra felett van.
A T jelű sima gyors vonat, kissé ütött kopott, az utasok sem a nobeldíj várományosai.
A K jelű a még elmegy kategória, talán a mi sebes vonatainknak felel meg, majd mindenhol megáll, így az utasok összetétele is enyhén szólva vegyes.

A betűjel nélküli az über lepra kategória, helyi vicinális. Minden állomáson és megállóhelyen megáll, sőt talán még azon kívül is. Ilyenre soha többet nem ülök, ha mégegyszer elvetődöm erre a tájékra.










A vonatok kategóriájától függetlenül az utastársaink mindig kedvesek voltak, mindig próbáltak velünk kommunikálni, kérdeztek, honnan jöttünk, hová megyünk, mekkora az országunk, hány ember lakik ott, szóval érdekes volt azt az arcát látni Kínának, amit nem a turistáknak mutogatnak.
Érdekes módon mikor Zhangjiajieből jöttünk a T jelű vonattal, félúton felszáll egy 3 tagú család, a két férfi ülése velünk szemben volt, és úgy látszik annyira nem bírták nézni az európai képünket, hogy inkább megfordították az üléseiket és ők is háttal ültek a menetiránynak.
Azt még nem mondtam, hogy a G, D és T jelű vonatokon forgathatóak az ülések, hogy az emberek a menetiránynak szembe üljenek. Mi korábban azért nem forgattuk meg, mert nem a saját helyünkön ültünk, hanem szembe és oda feltettük a lábunkat, aztán mikor ezek felszálltak, nem akartunk olyan udvariatlanok lenni, hogy hátat fordítunk nekik. Minket nem zavartak ők.

Egyébként minden jármű a vonatok, buszok és metrók légkondicionáltak.

A vonattal megtett kilométerek
ShangHai-Peking:           1318 km
Peking-Datong:                 368 km
Datong-Xian:                  1006 km
Xian-ZhengZhou:             505 km
ZhengZhou-Zhangjiajie:   969 km
Zhangjiajie-ChangSha:     396 km
ChangSha-GuiLin:           643 km

repülővel
GuiLin-ShangHai:          1621 Km

Összesen:                        6826 km

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése